Nyinflyttad

Varmt välkommen till BRF Polyporus! Vi hoppas att du kommer att trivas bra i vårt hus.

Här finner du information som kan vara intressant för dig som är nyinflyttad i fastigheten. Det finns även en lapp med 10 viktiga regler på anslagstavlan vid ingången till fastigheten, av vilka de flesta är listade nedan, men som vi också rekommenderar att du läser.

Beställning ändring av namn på dörr och i trappen
Skicka ett mail med ditt fullständiga namn samt lägenhetsnummer till fastighet@polyporus.se med förfrågan. Inom ca en vecka kommer du ha fått upp namn på tavlan i entrén samt på din lägenhetsdörr.

Digitalt låssystem Aptus
Vi använder oss av "blippar" för att komma in- och ut genom dörrar. Gäster ringer på person via telefonnummer kopplat till namnet i porttelefonen. Läs mer om hur det digitala låssystemet fungerar i menyn under "Dokument" > INFO ang digitala taggar / key tags.

Portal
På http://riksbyggen.se kan du skapa ett konto för att få mer information om din bostad och vår förening. Här kan du även se dina avier digitalt.

Var slänger jag mina grovsopor?
Eftersom vi enbart hanterar hushållssopor för fastigheten så slängs grovsopor på sopstation. Bromma Återvinningscentral är den närmsta vi har, de har öppet mån-tors kl.10-20 och fre-sön kl.09-17. Vanlig återvinning finner du tvärs över Råsundavägen för glas, metall, papper, kartong och batterier.

Hur fungerar tvättstugan?
Vårt nya digitala låssystem inkludera tjänst för bokning av tvättstugan. Bokningen görs antingen via appen Aptus home eller hemsidan https://polyporus.aptustotal.se/AptusPortal/Account/Login. Du är den enda som kan komma in till tvättmaskinerna under din tvättid och det görs via blippen.

Elavtal, behöver jag ordna ett eget?
Stämmer! Elavtal finns inte gemensamt i föreningen utan ordnas själv av varje enskild boende.

Behöver bostadsrättstillägg adderas till min försäkring?
Ja, det ingår inte i föreningens egna försäkring utan behöver adderas för varje enskilt boende till egna försäkringen.

Vad gäller vid renoveringar – måste jag alltid anmäla sådana till styrelsen?
Ja! – Alla renoveringar ska anmälas till styrelsen, även sådana som ni som medlemmar känner er säkra på att ni har rätt att utföra utan styrelsens godkännande. Detta är dels för att kunna verifiera/godkänna att renoveringen äger rum men även för att eventuellt låna ut nycklar tså att man kan stänga av vattnet ifall något skulle gå fel under renoveringen (detta har hänt tidigare och orsakat stor skada i fastigheten!).

Om proppen går, vem kontaktar jag då?
Om proppen går under dagtid kontakta Järva Förvaltning. Om proppen går kväll eller helg kontakta Securitas säkerhetsjour 08-657 77 22. Om proppen går under flertalet tillfällen i samma lägenhet så kommer kostnaden för utryckningen faktureras den boende. Säkerhetsjouren tar ut en kostnad för utryckning (ca 1 500 – 2 000 kronor) 

Finns det några regler angående när det ska vara tyst i fastigheten på kvällen?
Ja, efter klockan 23.00 måste man sänka musiken och annat ljud till en nivå som inte stör grannar. Vänligen respektera detta även under helger.

Är det något annat jag borde tänka på?

  • Hjälp till att hålla det snyggt och rent i och utanför huset. Vi har flera lokalhyresgäster som tar emot kunder och är beroende av att det ser snyggt ut.
  • Förvaring av saker får inte ske i gemensamma utrymmen. Vi hänvisar till era förråd på vinden för detta.
  • Luta inte din cykel mot fönster vid fasaden som tillhör våra lokalhyresgäster, använd cykelställen runtom fastigheten.
  • Om grillen används på taket, måste man se till att den är ordenligt släckt när man är klar. Det finns en kran på taket som kan användas, så ta med hink eller bägare upp.

Hur kontaktar jag styrelsen?
Vid frågor eller funderingar går det snabbast att få tag på oss via email fastighet@polyporus.se.